4 + 2 jó ok, hogy ne hagyd ki a Ritmo programjait az első Bartók Tavaszon

A világzene legnagyobb hazai sztárjaival, a szcéna néhai nemzetközi óriásai előtt tisztelgő dokumentumfilmekkel, élőben felvett koncertekkel és rendhagyó, a legmodernebb technikákat is alkalmazó, művészi videóklipekkel rokon filmkülönlegességekkel várja a műfaj rajongóit május 10. és 12. között a Budapest Ritmo. Érdemes lesz tehát bekapcsolódni a programokba – mutatjuk, miért.

Mágikus hangulat az Epreskertben

Az autentikus magyar népzenét a jazzbe mesterien beemelő legendás muzsikus, Dresch Mihály ezúttal vonós formációjával és annak új lemezével, az Ongakuval jelentkezik. A Dresch Vonós Quartet légies zenéjéhez Damokos Attila rendező álmodott lenyűgöző és sejtelmes látványvilágot intenzív színekkel, finom köddel, beszűrődő fényekkel. A koncertfilm az éjszakai Epreskert szobrászműhelyébe kalauzolja majd a nézőket a Bartók Tavasz felületein. Dresch Mihály a forgatás kapcsán elárulta: a zenélést természetes folyamatként, egyszerre Isten, a közönség és saját maga felé fordulásként éli meg, két legfontosabb inspirációja pedig a hite és a közös zenélés flow-élménye. Azt is elmondta, hogy a forgatás leginkább egy lemezfelvételre emlékeztette, ezért teljes nyugalommal, felszabadultan tudott részt venni az egész folyamatban, a végeredményt pedig hamarosan láthatja a Bartók Tavasz közönsége.

bartoktavasz2021_budapest_ritm_c_nemenyi_marton.jpgBudapest Ritmo / Fotó: Neményi Márton

A természet hangjaitól a technóig

Cserepes Károly a 70-es évek táncházmozgalmának legendás nemzedékét erősíti, pályája első húsz évében a Vízöntő zenekarban játszott fúvós és ütős hangszereken. Nyugodt szívvel nevezhetnénk őt rejtőzködő zseninek, bár a Vízöntő feloszlása óta sem tétlen. Az eltelt évtizedekben sajátos zenei univerzumot épített fel, meditatív és sokszínű muzsikájához az elektronikus zene eszköztárából, a természet hangjaiból, a techno elemeiből és az ambient stílusból is merített. Cserepes a Hangvető Podcastban Weyer Balázsnak adott interjújában elmondta, már gyerekkora óta körülveszi őt a zene: Ábrányi Emil zeneszerző családjában nevelkedett, ahol szerető nevelőanyja zongorázni tanította. Később érdeklődése a népi hangszerek felé fordult, de az olyan természetes zörejek és zajok is felkeltették a figyelmét, mint például a madárhangok, amelyeket főiskolás korában a fák ágára drótozott magnetofonnal vett fel. A vele készült koncertfilmben Karcis Gábor vizuális művész és Kálmán Mátyás rendező 3D mapping technikát alkalmazva vetített archív és új videófelvételeket az éjszakai Füvészkert indáira és lombjaira, sőt magára a művészre is.

bartoktavasz2021_ritmo_cserepes_karoly.jpgBudapest Ritmo - Cserpes Károly

 Zúzós lendület sötét tónusokkal

A Mordái – harcosan hangzó nevéhez hűen, de persze a jó értelemben – elemi erővel robbant be a köztudatba 2018-ban. A dark folkrockban utazó, a 60-as, 70-es évek kísérletező magyar népzenei vonulataiból inspirálódó együttes a Ritmón Reisz Gábor és Szimler Bálint rendezésében mutatja be csak rájuk jellemző, sötét színeket és elszabadult, olykor jazzes dallamokat is beemelő dalait. A zenekar összetett, erőteljes és izgalmas zenéjéhez a két rendező különleges helyszínen, a Gellért Szállóban forgatott a krimi műfajával (is) rokon és a szürrealitás határait feszegető filmet, amely hamarosan itt  lesz látható.


bartoktavasz2021_ritmo_mordai_c_toth_benedek.jpgMordái / Fotó: Tóth Benedek

Elektromantika a dzsungelben

Az ODD ID kezdetben népzenei elemekkel gazdagon élő, később inkább elektronikus motívumokkal tarkított post popos stílusa olyan, mintha egy Bonobo-koncertre nomád törzsek törnének be, és rave partyvá alakítanák azt. (Ugye, hogy ezt most megpróbáltad magad elé képzelni?) Ringató szintetizátormelankóliájuk jól megfér a kövér groove-ok és pszichoaktív hangképek mellett, és kiegészül az énekesnő, Viola magával ragadó, érzéki, ám időnként ősi állathangokat is idéző hangjával. Az együttes lehengerlő energiájához kétség sem fér, mint ahogy ahhoz sem, hogy Szilágyi Fanni rendezte koncertfilmjükhöz kiváló kulisszát biztosított a Twentysix impozáns dzsungele.  

bartoktavasz2021_ritmo_odd_id_c_bilak_krisztina.jpgOdd ID / Fotó: Bilak Krisztina

+ 2 

A Budapest Ritmo Online azonban nemcsak a négy rendezői koncertfilmet, hanem három, az Akváriumban forgatott, fergeteges hangulatú bulit is bemutat: fellép a játékosan népies, jazzt, beatet és popzenét elegyítő Tárkány Művek, a lendületes Cimbaliband Gipsy Fushion, amelynek muzsikájában a cigány folklór és a jazz egyesül, és itt lesz a versmegzenésítés és az improvizáció mezsgyéjén egyensúlyozó, kifinomultan kísérletező Bettika Quintet is.

bartoktavasz2021_ritmo_cimbaliband_c_todoroff_lazar.jpgCimbaliband / Fotó: Todoroff Lázás

Bónusz, hogy egy online fesztiválon, a digitális térben olyan zseniális alkotók is megjelenhetnek, akik sajnos már soha nem léphetnek közönség elé. João Gilberto, Astor Piazzolla és Tony Allen személyében a világzene három egykori legendás alakja is az idei Budapest Ritmo vendége lesz egy-egy ritkán, magyarul pedig most először látható zenei dokumentumfilmben

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bartoktavasz.blog.hu/api/trackback/id/tr4116527532

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Mutass kevesebbet

BARTÓK TAVASZ NEMZETKÖZI MŰVÉSZETI HETEK

A Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek tucatnyi helyszínén 2024-ben is díjnyertes produkciók, világhírű előadók, magyarországi és ősbemutatók, nem mindennapi együttműködések, valamint a kortárs komolyzenétől a világzenén, a jazzen, a táncművészeten és a képzőművészeten át a könnyűzenéig saját műfajukban kiemelkedő alkotók várják a látogatókat.

 

Ajánló

süti beállítások módosítása