7 dolog, ami miatt alig várjuk a tavaszt!

Zseniális izraeli tánctársulat, a világ egyik legjelentősebb barokk együttese, egy ragyogó kontratenor, egy egyedülálló táncnyelvet kiérlelt magyar koreográfus és a többszörös Grammy-díjas jazzszaxofonos, aki ez alkalommal a magyar népzenéből merít! 2022 áprilisában ismét minden Bartókról és napjaink legkiválóbb művészeinek vadonatúj alkotásairól szól majd. Minden műfajban mutatunk néhány csemegét a 2022-es Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek frissen bejelentett programjából.

batsheva_three_thetimesofisrael.jpgBatsheva Dance Company, Fotó: Gadi Dagon

FrenÁk Társulat: Secter Off_Man

Mi mással kezdhetnénk a várva várt újdonságok sorát, ha nem az idén Kossuth-díjjal kitüntetett Frenák Pál vadonatúj kreációjával, aki negyvenéves pályafutásának ikonikus elemeit is színpadra idézi. A most készülő Secret Off_Man előadásban az emberi lényeg felkutatására tesz kísérletet. Az igazi kihívás, hogy megtalálja azokat a pontokat, melyekben indirekt módon futnak össze az inspirációt nyújtó elemek, az alkotó hozzájuk fűződő érzetei és a közönség asszociációi. A világhírú koreográfust erősen foglalkoztatják a világ globális kérdései, és fokozódó aggodalommal szemléli az ember környezetére gyakorolt hatását. Most készülő koreográfiájával megragadja az alkalmat, hogy megmutassa a ma emberének pusztító és végletekig kizsákmányoló magatartását. De meddig maradhat megtorlatlan ez az önzés? Mikor vesszük észre, hogy önmagunk élőhelyével együtt a jövőnket is végleg feléljük? Frenák Pál és nagyszerű táncosai többek közt erre keresik a választ 2022 áprilisában a Müpában.

220408-09_bartoktavasz_frenak_mandarin_anibal_dos_santos_c_bobal_katalin.jpg

 FrenÁk Társulat, Fotó: Bobál Katalin

 Eötvös Péter: Álmatlanság

Eötvös Péter legújabb színpadi művével április 12-én végre a magyar közönség is találkozhat, miután a szerző által „opera-balladaként” aposztrofált előadás a novemberi berlini ősbemutatón már elsöprő sikert aratott. Mezei Mari librettója a norvég író, Jon Fosse Trilógiájának első részét dolgozza fel, amelyben egy kilátástalan helyzetbe került szerelmespár történetébe kaphatunk betekintést. A végtelenül összetartó tizenévesek első gyermeküket várják. Semmijük sincs, kitaszítottan, bujkálva élik mindennapjaikat, és a környezetükben élő felnőttektől nem számíthatnak segítségre. Ebben az élethelyzetben fogalmazza meg a fiú az előadás tételmondatának tekinthető állítást: „Muszájból mindent szabad.” A melankóliával és szürrealitással átszőtt történet során kiderül, hogy a következmények őt igazolják-e... A berlini ősbemutatóhoz hasonlóan a budapesti premieren is maga Eötvös Péter vezényel, ez alkalommal a Nemzeti Filharmonikus Zenekart. A szerelmespárt Victoria Randem és Linard Vrielink alakítja, de olyan ismert énekesek is fellépnek a darabban, mint Hanna Schwarz vagy Tómas Tómasson.

220412_bartoktavasz_eotvos_peter_c_csibi_szilvia.jpgEötvös Péter, Fotó: Csibi Szilvia

 Ton Koopman és az Amsterdam Baroque Orchestra

A barokk zene egyik legelismertebb szaktekintélyét és Bach életművének legfőbb ismerőjét, Ton Koopmant köszönthetjük a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem színpadán április 16-án, aki zenekarával, az Amsterdam Baroque Orchestrával érkezik Budapestre.

A holland zenetörténészt, csembaló- és orgonaművészt természeténél fogva mindig is vonzották a történelmi hangszerek és a filológiai előadásmód, így már egészen fiatalon a barokk zene és J. S. Bach életművének megszállottja lett. Nem is kellett hozzá sok idő, hogy az autentikus előadásmód híveinek és képviselőinek vezető alakjává váljon. Ebben mindvégig segítségére volt az általa alapított Amsterdam Baroque Orchesra és a 13 évvel később életre hívott Amsterdam Baroque Choir. Mindkét együttes repertoárjának középpontjában Johann Sebastian Bach életműve áll, és olyan válogatott zenészek alkotják, akik egytől egyig a régizene elkötelezett specialistái. Jól szemlélteti elhivatottságukat az a 90-es évek derekán felmerült vállalás, amellyel nekiláttak elkészíteni Bach valamennyi egyházi és világi kantátájának lemezfelvételét – a grandiózus terv tíz év leforgása alatt valósult meg, és számos elismerést szerzett Koopmannek és a zenekarnak egyaránt.

A zenészek számára a mai napig minden koncert új élményt jelent, ami óhatatlanul magával ragadja majd a Bartók Tavasz közönségét is, Koopman határtalan energiája és lelkesedése pedig biztos garancia a legmagasabb minőségre. 

 

Julia Fischer és a Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin

Egy lehengerlő hegedűvirtuóz, Julia Fischer kisgyermekként kezdett hegedülni, és kivételes tehetségének köszönhetően már kilencévesen felvételt nyert a Müncheni Zene- és Színházművészeti Főiskolára. A valódi hírnév azután talált rá, hogy tizenkét évesen elnyerte a nemzetközi Yehudi Menuhin Verseny első díját. Ettől fogva visszafordíthatatlanul elindult szólistakarrierje, és a világ legismertebb karmestereivel és szimfonikus zenekaraival lépett színpadra, köztük Lorin Maazellel és a New York-i Filharmonikusokkal az Avery Fisher Hallban vagy a Bajor Rádió Szimfonikus Zenekarával a Carnegie Hallban, de a legnevesebb nemzetközi zenei fesztiválokon is rendszeresen szerepel. Ezek után nem csoda, hogy Fischert huszonnégy éves korára a század egyik legnagyobb hegedűsének tartották, amit az is bizonyít, hogy 2006-ban a BBC Music Magazine neki adta a legjobb újonc díját, majd 2007-ben a Classic FM Gramophone Awardson az év művészének választották.

Julia Fischer budapesti vendégjátékát nem csak előadó-tehetsége vagy a műsorra tűzött Dvorák-, Rachmaninov- és Suk-művek csodálatos zenei világa miatt érdemes meghallgatni. A koncerten ugyanis annak is fültanúi lehetünk, ahogy felcsendül egy igazi hangszerritkaság, a Fischer által használt, 1742-ben készített olasz hegedű. Az est folyamán a Vladimir Jurowski vezette Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin kiváló művészei lesznek Fischer partnerei a színpadon. 

 220401_bartoktavasz_julia_fischer_c_uwe_arens.jpgJulia Fischer, Fotó: Uwe Arens

Branford Marsalis és barátai

A Müpa közönségének már nem kell bemutatni a szaxofon nagymesterét, a háromszoros Grammy-díjas Branford Marsalist és kvartettjét, akik három évvel ezelőtti fergeteges koncertjük után ismét visszatérnek a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem színpadára. Az örök megújuló, az afroamerikai zenei hagyományokat fáradhatatlanul újraértelmező szaxofonost elképzelni sem tudnánk állandó csapata nélkül, akikkel több mint harminc éve zenél együtt. Érkezik tehát a szintén Grammy-díjas bőgős, Erik Revis, a szüntelenül kísérletező zongorista, Joey Calderazzo és a csodagyerekből lett philadelphiai dobos, pedagógus és filantróp, Justin Faulkner. 2019-es koncertjük óta a kvartett nem tétlenkedett, mert még abban az évben új lemezt jelentettek meg The Secret Between the Shadow and the Soul címmel, amelynek számait most élőben is hallhatja a hazai közönség. Csak lózung volna azonban a kísérletező jelző, ha a kvartett nem készülne idén is valami igazán meglepő újdonsággal a közönségnek. Annyit elárulhatunk, hogy ez alkalommal ihlető forrásként az autentikus magyar népzene szolgált számukra, ezért a jazz szerelmesei mellett a népzene rajongóinak is érdemes már most beírni az április 2-i koncert dátumát a naptárukba.  

220402_bartoktavasz_branford_marsalis_c_eric_ryan_anderson.jpgBranford Marsalis, Fotó: Eric Ryan Anderson 

Anthony Roth Costanzo áriakoncertje

Talán az egyik legizgalmasabb hangszín, a kontratenor briliáns képviselője, Anthony Roth Costanzo érkezik Magyarországra a Bartók Tavasz felkérésére, hogy kivételes hangjával április 7-én lenyűgözze a BBNH hallgatóságát. Ennek a manapság egészen unikális, a női alt és mezzoszoprán hangmagasságot elérő férfi énekstílusnak a gyökerei egészen a 16–17. századi egyházi zenéig nyúlnak vissza, de érdekes módon a 20. század második felében ismét reneszánszát kezdte élni. A producerként és színészként is tevékenykedő észak-kaliforniai Anthony Roth Costanzo zenés színházi pályafutása tizenegy éves korában kezdődött, és azóta szinte valamennyi nagynevű amerikai operaházban fellépett. Egyedülálló tehetségéről tanúskodik, hogy 2019-ben a Musical America az év énekesének választotta. Budapesti fellépésére Händel legszebb áriáival készül: az est során sokak kedvenc régizenei együttese, a Vashegyi György vezette Orfeo Zenekar és Purcell Kórus lesz partnere.

220407_bartoktavasz_anthony_roth_costanzo_c_matthew_placek.jpgAnthony Roth Costanzo, Fotó: Matthew Placek

 Batsheva Dance Company: THREE

A táncművészet rajongóinak legnagyobb örömére ismét hazánkba érkezik a lenyűgöző Batsheva Dance Company. Az előadás mozgásanyagát a társulat állandó koreográfusa és korábbi vezetője, Ohad Naharin készítette, akinek nevéhez kötődik a mára világszerte elismert és gyakorolt Gaga mozgásnyelv megalkotása. A Gagának tulajdonítható a Three rendkívül gazdag fizikai textúrája, amely a darab premierje előtti időszakban „a társulat mindennapi gyakorlatának szívévé vált, így ez a közös nyelv jelentette a kulcsot az előadás elkészítéséhez”. A három egyfelvonásosból álló est évek óta a társulat repertoárjának része. A bemutató óta eltelt éveket Naharin különös jelentőséggel ruházza fel, mondván: „Ez a folyamat, amelynek során a mű egyre csak növekszik és finomodik, ugyanolyan jelentőséggel bír a társulat munkájában, mint a premier előtti alkotási periódus. Szeretek a bemutatóra úgy gondolni, mint egy születésre, hiszen mindenki számára világos, hogy a születés csak egy pillanat, és utána sok más dolog történik.” Akár először, akár másodszor, de mindenképp érdemes megnézni a Batsheva Dance Company előadását áprilisban a Fesztivál Színházban.  

 

 

 

 

 

Mutass kevesebbet

Ajánló

BARTÓK TAVASZ NEMZETKÖZI MŰVÉSZETI HETEK

A Bartók Tavasz 2022 áprilisában a hazai és nemzetközi művészeti élet meghatározó alkotóival, világhírű társulatokkal, lenyűgöző szólistákkal, különleges bemutatókkal várja a kultúrarajongókat Budapesten és az ország nagyvárosaiban.

 

süti beállítások módosítása