Végtelen szín áramlik a hangjában, és szinte elviselhetetlenül megindító, ahogy énekel. Így vélekednek a nemzetközi kritikusok a német–brit lírai sztárbaritonról, Benjamin Applről, akit a közönség is a tenyerén hordoz Európában, Ázsiában és az USA-ban. Egy 21. századi dalnok, aki az üzleti pályát hagyta ott a muzsikuskarrierért, az élete pedig így vált igazán teljessé.
Benjamin Appl karrierútja nem vezetett egyenesen a színpadra. Családjában nem volt hivatásos muzsikus, de édesanyja nagyon szerette a zenét, és rengeteget énekeltek együtt fivéreivel. Mindkettő járt fiúkórusba, egyikük felvételi meghallgatása után pedig a kórusvezető Benjaminnek szegezte a kérdést: négy év múlva rá is számíthatnak-e a kórusban? Erre ő gyerekként az egész család számára zavarba ejtő választ adott: „Utálom az éneklést és ezeket a visítozó fiúkat, gusztustalan az egész.”
Forrás: rsno.org.uk
Négy évvel később természetesen ő is csatlakozott a neves Regensburger Domspatzen kórushoz, 12 és 19 éves kora között pedig körbeturnézta velük Európát és Ázsiát. Ez azonban még nem volt egyenes belépő a zenei pályára. Üzleti területen tanult tovább, és egy bankban kezdett el dolgozni gyakornokként, de folyamatosan ott motoszkált benne, hogy valami hiányzik az életéből. Sokáig eltartotta magától a képet, hogy magányos művészként járja a világot, és egy bőröndből él. Zenei tanulmányait Augsburgban és Münchenben folytatta, 2010-ben aztán Londonba költözött, elkezdett tanulni a Guildhall Zeneművészeti és Drámaiskolában, és teljes szívvel az éneklés felé fordult. A zenészpályát most sem találja könnyűnek, mégis hálás ezért a kacskaringós útért, és azért, ahova eljutott. „Sokszor vagy egyedül, sok a versenytársad, és a tested a hangszered, amire sokkal jobban kell vigyáznod, mint egy hangszeres muzsikusnak a hangszerére.” Mindezzel együtt úgy érzi, a helyén van, a késői pályakezdés és egy másik szakmába való betekintés pedig csak jót tett neki – így sokkal jobban tudja értékelni, amit most csinál.
Kinyíló virág
Azon szerencsések közé tartozik, akiknek még a legendás operaénekes-karmester, Dietrich Fischer-Dieskau volt a mentora – Appl volt az utolsó tanítványa. Ez a kapcsolat óriási hatással volt rá, amiért örökre hálás lesz. Nem csak a zenei fejlődésében segítette – olyan tudáscsomaggal látta el, aminek bármelyik fiatal nagyon nagy hasznát venné. Fontos mentoraként tekint Graham Johnson zongoraművészre és Kurtág Györgyre is.
Graham Johnson zongoraművésszel 2015-ben a BBC stúdiójában
Forrás: www.benjaminappl.de
Benjamin Appl 2014 és 2016 között a BBC Új Generációs Művésze volt, 2016-ban a brit Gramophone magazin őt választotta az év fiatal művészének, de a Wigmore Hallnak és az ECHO-nak (European Concert Hall Organization) is feltörekvő csillaga volt a 2015–16-os évadban.
2020-ban online tartott mesterkurzust az ifjú tehetségeknek
Forrás: www.benjaminappl.de
Ma már számára is nagyon fontos, hogy segítse a pályakezdő énekeseket: 2016 óta tanít a Guildhallon, és a világ számtalan országában tart mesterkurzusokat. Németországban, Kínában, Indiában, Írországban, Portugáliában, Olaszországban, Svájcban, az Egyesült Királyságban, Vietnámban, Kanadában és az USA-ban is megfordult már tanárként.
Nemzetközi jelenlét
Az évek során ünnepelt és keresett baritonná érett, jelen van Európa minden fontos koncerttermében a londoni Barbican Centre-től és a Wigmore Halltól az amszterdami Concertgebouw-n, a bécsi Konzerthauson vagy a hamburgi Elbphilharmonie-n át a Párizsi és Kölni Filharmóniáig vagy a baden-badeni Festspielhausig. A BBC Promson 2015-ben debütált, és nagyon büszke a New York-i Carnegie Hallban adott koncertjeire. A legfontosabb fesztiválokon is szívesen látott vendég: többek között az Edinburgh-i Nemzetközi Fesztiválon, a Schubertiadén, a Schleswig-Holsteini Zenei Fesztiválon, a Ravinia Fesztiválon, a Rheingaui Zenei Fesztiválon, a Heidelbergi Tavaszon és a barcelonai Life Victoria fesztiválon is fellépett már.
Gyakran dolgozik együtt a tokiói NHK Szimfonikus Zenekarral, a Philadelphia Zenekarral, a Drezdai Staatskapellével, a Philharmonia Zenekarral, a Seattle-i Szimfonikus Zenekarral, a berlini Akademie für Alte Musikkal és a Bécsi Szimfonikusokkal. Egyre több lemezfelvételt készít, 2016 óta a SONY Classical exkluzív művésze: többek között Schumann, Mendelssohn, Bach, Telemann, Brahms és Fauré műveit is CD-re vette már.
A dal mindenek felett
Sűrű menetrendje mellett minden évben igyekszik operaszerepet is vállalni (Così fan tutte – Guglielmo; Dido és Aeneas – Aeneas; Ariadné Naxoszban – Harlekin; Figaro házassága – Almaviva gróf, A varázsfuvola – Papageno; Vénusz és Adonisz – Adonisz), de igazi szerelme a dal. Azt mondja, egy énekes kreativitása igazán egy dalesten teljesedik ki. „A dal számomra a legcsodálatosabb művészeti forma. A költészetnek és a zenének ez a kombinációja egészen egyedülálló. […] Amikor dalokat énekelek, úgy érzem, a közönség minden egyes tagjához képes vagyok kapcsolódni.”
Almaviva grófjának szerepében 213-ban
Forrás: www.benjaminappl.de
Arról is többször mesélt már, hogy a dal műfajához a bariton a tökéletes hangszín, hiszen ez áll legközelebb az emberi beszédhez. „Baritonnak lenni egyszerre áldás és átok. Egyrészt nem kelt olyan nagy feltűnést és nem olyan szélsőséges, mint egy nagyon magas vagy nagyon mély hang. Az operák világában – bár vannak gyönyörű baritonszerepek – mindig a szoprán és a tenor körül forog a történet. Baritonként csak harmadik vagy negyedik lehetsz a sorban.”
Április 8-i budapesti koncertjén Bach-kantátákat énekel a Zeneakadémián a svájci Gabetta Consorttal. „Bach olyan Németországban, mint egy hős, akit imádnak” – mondta egy korábbi interjúban Appl, majd hozzátette: „Nem könnyű közel kerülni hozzá és előadni, de minden vele töltött perc megéri.”
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.