10 Jan Garbarek dal, amit hallani kell

Április 7-én, a Bartók Tavasz keretében lép ismét magyar színpadra az európai jazz egyik óriása, a norvég szaxofonos, Jan Garbarek. A Müpa nagytermében ott lesz vele gyakori partnere, az ütőhangszeres Trilok Gurtu is. A közel hat évtizedes karriert tíz felvételben csak felvillantani lehet, ám ennyiből is jól hallható, hogy ezt a sajátos zenei világot át kell élni élőben, ahányszor csak lehetséges.

 250407_jan_garbarek_002_credit-bremme_und_hohensee_web.jpgFotó: Brenne und Hohensee

Beast Of Kommodo (1970)

Jan Garbarek free jazzes kezdeti időszaka után korai éveiben a másik norvég nagysággal, a gitáros Terje Rypdallal közös felvételeken kereste a hangját, amelyet ekkor még erőteljes játék jellemzett – mint ebben a pazarul felépített szerzeményben is.

Hasta Siempre (1974)

Garbarek eddigre elindult a rá jellemző lágyabb, szellősebb hangzások felé, de ezen a Bobo Stenson zongoristával közös LP-n még csak félúton járt, így egy pazar spirituális jazzlemez született, főhelyen ezzel a felvétellel.

Long As You Know You’re Living Yours (1974)

Keith Jarrett európai kvartettjét Garbarekkel és zenésztársaival alapította, a Belonging című debütlemez pedig instant klasszikus lett, főleg ezzel a grúvos, számtalan helyen (helló, Steely Dan!) felbukkanó dallal.

For Turiya (1981)

Eddigre már világos lehet, hogy Garbarek a hetvenes években a kollaborációk embere volt (halld például a Ralph Townerrel közös 1975-ös Solstice vagy a Bill Connorsszal készített 1978-as Of Mist And Melting című kiváló lemezt), de közben kidolgozta sajátos minimalista, ambientes megszólalását is, amely az ECM stílusú jazz egyik sarokköve. Ennek folkos ága szól a Charlie Hadennel és Egberto Gismontival 1979-ben rögzített második lemezen.

Wayfarer (1983)

Naná, hogy Bill Frisell gitáros is zenészpartner lett pár lemez erejéig, fontos társ a garbareki sound továbbfejlesztésében – ez az egyik legjobb kollaborációjuk.

 Voy Cantando (1988)

A nyolcvanas évek szintetikusabb világából, a new age-esebb tónusokból is ki tud emelkedni Garbarek játéka, mint itt is. 

Molde Canticle Part 5 (1990)

Az 1990-es folkos, klasszikus zenei I Took Up The Runes kulcslemez Garbarek középső korszakában, főhelyén természetesen az öttételes Molde Canticle szerepel.

Raga I (1992)

Garbarek Karin Krog norvég énekesnő 1966-os lemezén mutatkozott be, de énekhangokkal csak ritkán szólt együtt játéka, ezen az Ustad Fateh Ali Khannal közös lemezen mégis ráérzett valamire.

Sanctus (1994)

Amit aztán a régizenei kórussal, a Hilliard Ensemble-lel közös albumain csúcsra is járatott.

Once I Wished A Tree Upside Down… (1991)

És a végére egy Trilok Gurtuval közös felvétel, amely előrevetíti, hogy milyen világok találkozása várható ezen a koncerten.

A bejegyzés trackback címe:

https://bartoktavasz.blog.hu/api/trackback/id/tr3518833532

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Mutass kevesebbet

BARTÓK TAVASZ NEMZETKÖZI MŰVÉSZETI HETEK

Április 4. és 13. között ismét világsztárokkal, magával ragadó produkciókkal és kihagyhatatlan együttműködésekkel készül a kultúra szerelmeseinek a Bartók Tavasz, amely idén ismét országossá válva, május közepéig Győrben, Pécsett és Miskolcon is kivételes programokkal várja a nézőket.

Ajánló

süti beállítások módosítása