Pár nap alatt milliós nézettséget produkált egy közösségi médiára feltöltött Ella Fitzgerald-feldolgozással, majd popsztárokat körözött le egy alapvetően könnyű műfajokat díjazó Grammy-kategóriában. Samara Joy „mézédes virtuozitásával” egyszerre citálja az időtlen jazzhősöket és csavarja meg a műfajt egy huszonéves ambíciójával.
Fotó: Meredith Truax
„Samara Joy kitüntetést érdemel, amiért megmenti a jazzt!” Merész összefoglalás ez egy frissen indult karrierről, ugyanakkor frappáns meglátás is a New York-i énekesnő egyik Youtube-videójának kommentelőjétől. Vitathatatlan, hogy a mindössze 24 éves Samara generációs fordulatot hozott egy niche-nek gondolt műfajba. Első sikeres zenei momentumait a Facebooknak, az Instagramnak és a TikToknak köszönheti. Utóbbi platformon – ami nem arról híres, hogy őrjöngő tömegek követelnék rajta a klasszikus jazzsztenderdeket – már több mint 655 ezer követője van. A jazz készen áll a GenZ meghódítására? Samarát legalábbis a műfaj generációs hírnökének kiáltotta ki nemrég a Financial Times.
Magabiztos, gazdag tónusú hangjával vintage zeneszámokat ad elő olyannyira személyes hangnemben, hogy jazzben járatlanabb fiatal hallgatói gyakran azt gondolják, ő az eredeti szerző. A BBC újságírója szerint hallgatni őt valóban olyan érzés, mintha Samara a saját naplójából idézne, miközben a 60-as, 70-es évek előadóinak stílusában búgja a mikrofonba a legendás szövegeket.
Istenien lavírozik az oldschool és a modern között, amit egy váratlan Grammy-díj is bizonyított 2023-ban. Amellett ugyanis, hogy Linger Awhile című 2022-es lemezével megnyerte a Best Jazz Vocal Album kategóriát, megválasztották az év legjobb új előadójának is. Márpedig ez a titulus elsősorban popsztároknak van fenntartva, korábban többek közt Mariah Carey, Alicia Keys és Billie Eilish vihették haza a díjat. „Hihetetlen volt meghallani a nevemet a gálán – nyilatkozta nemrég. – Adele, Lizzo és Taylor Swift állva tapsolt nekem, Beyoncé a díjátadó után gratulált.”
Pályája meredeken ível felfelé. A zene már gyerekkorától jelen volt az életében, apai nagyszülei alapították Philadelphia legnépszerűbb gospelegyüttesét, édesapja pedig basszusgitározott. Samara ekkor még csak a Disney Channel és a High School Musical dalait hallgatta, de már gyanút kelthetett, hogy annyira meg akarta érteni a számokat, hogy elemeire bontotta és így hasonlítgatta össze őket.
Tizenhat évesen a helyi egyházi közösségben énekelt, majd az egyetemen, barátai ajánlására kezdett el foglalkozni a jazzel. Immár Billie Holiday és Sarah Vaughan dalait szedte darabokra a Disney és a HSM helyett. Ekkor olyan legendás mesterek kezei alatt dolgozhatott, mint Pasquale Grasso és Kenny Washington, akik biztatták, hogy vegyen részt a 2019-es Sarah Vaughan Jazzversenyen. Ezt végül meg is nyerte, a pandémia kitörése miatt viszont már nem léphetett fel a Newport Jazz Festivalon.
A karantén azonban igazán nem jelenthetett gondot egy Z generációsnak. Ekkor jött el számára a nagy áttörés ideje a közösségi médiában: feltöltött egy videót a Facebookra, amelyen Ella Fitzgerald Take Love Easyjét énekli, és amely egyetlen éjszaka alatt négyezer megtekintést hozott, négy nap múlva pedig már egymilliónál járt. És mit csinál ilyenkor egy húszéves jazzénekes? Közösségi finanszírozási kampányba kezd, hogy összegyűjtsön 8000 dollárt az első lemezére. A Samara Joy című korongot végül 2 nap alatt rögzítette 2021-ben, és Instagramra posztolt róla home-made felvételeket.
A bezártság végeztével nem kellett sokat várnia az első lemezszerződésre sem: 2022-ben a legendás Verve Records csapott le rá, eddigi legnagyobb sikere, a Linger Awhile című album már náluk jelent meg. „Emlékszem az első zenekari próbára – mondja a lemezfelvételről. – Annyira idegesen érkeztem, hogy a terembe lépve azt éreztem, azonnal haza akarok vonatozni. Végül mégis nagyon flottul ment az egész, élveztem minden egyes pillanatát.” Két hónapot sem kellett várni, és érkezett a Grammy-jelölés, de közben a lemez a Billboard US Jazz Albums és a UK Jazz & Blues lista élére is felkerült.
Stílusát azóta számtalan lelkes cikkben igyekeznek körülírni. Állítólag menedzsere javasolta neki, hogy úgy énekeljen, mintha nem a mikrofonba, hanem közvetlenül az emberek fülébe suttogna. Énekhangja egyszerre időtlen és friss, „mézédes melegséget áraszt. Samara elidőzik a hangjegyek csodálatában, mint aki épp bort kóstol” – így a BBC. Gyönyörű keresetlenséggel hozza felszínre a dallamokat, és amikor improvizációra szánja el magát, akkor sem jelent számára problémát még a legtrükkösebb hang sem – írja róla a The Guardian.
Sorra idézi meg jazzhőseit, Sarah Vaughant, Ella Fitzgeraldot és Betty Cartert. Elképesztő az a precizitás, amivel a műfajt az apró részletekig magáénak akarja tudni. „Lelkesen keresgéltem a Youtube-on Sarah dalait, hogy megfigyeljem, van-e bármi különbség a stúdió és az élő verziók között. Úgy akartam énekelni, ahogyan ő: felszínre hozni a hangommal azt, amit érzek, és emellett technikai értelemben is olyan könnyedén, fesztelenül profinak lenni.”
Április 8-án a Bartók Tavasz keretében a magyar közönség is megbizonyosodhat Samara Joy művészetének átütő erejéről, előtte azonban ráhangolódásként két dalt is ajánlunk tőle. A Guess Who I Saw Today a Linger Awhile című lemezen található, és ebben a változatban – ahogyan az All About Jazz magazin is írja – Sarah Vaughan stílusát idézi, míg a Youtube-on is megtalálható, zongorakísérettel előadott verzió „egy szabadabban áramló, szeszélyes duett”, amelynek végén nem győzzük kapkodni a fejünket, hogy Samara mégis mit művel a hangjával és egyben a szívünkkel.
A Tight eredetileg Betty Carter 1979-es szerzeménye, és egészen új gyöngyszem Samara repertoárján, amelyben igazán szórakoztató és virtuóz módon képes megmutatni dinamikáját és sokoldalúságát. Nem véletlenül nyerte meg vele harmadik Grammy-jét a Best Jazz Performance kategóriában. „A Linger Awhile óta nem jelent meg új zeném. Úgy éreztem, az összes eddigi dalban elég visszafogott voltam ahhoz, hogy ezúttal meglepjem az embereket – mondta a Headlinernek. – Jó választásnak tűnt ez a szerzemény, mert pörgős, izgalmas, akár egymás után többször is meghallgatható.”
Ahogyan egy másik Youtube-komment állítja: ilyen hangokkal egy emberöltő során csak egyszer találkozhatunk. Érdemes kihasználni a kivételes alkalmat, hogy a Bartók Tavaszon élőben is hallhatjuk Samara Joy-t és zenekarát.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.