Fesztiválmatek – az első Bartók Tavasz számokban

22 nap alatt 31 ingyenes program 8 műfajban, 5 külföldi és 11 hazai helyszín, nézők a világ minden pontjáról, közel nyolcvanezer olvasó, összesen több száz fellépő, számos rendező, operatőr, szerkesztő és vágó együttműködése ezernél is több munkaórában – csak néhány szám az első Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek kapcsán, amelyhez persze sok-sok ember összehangolt együttműködésére volt szükség. Most elhoztuk nektek a legizgalmasabb számokat a fesztiválról, amelyen világsztárok és a hazai művészeti élet alkotói adták egymásnak a virtuális színpadot nap mint nap. 

bartok_tavasz_2021_c_kallai-toth_anett_mupa.jpgBartók Tavasz a Müpa előtt / Fotó © Kállai-Tóth Anett

A művészet nem ismer határokat

Bár 2021 tavasza a legtöbbünknek nem az utazás időszaka volt, a Bartók Tavasz külföldi fellépőinek hála, a fesztivál közönsége – igaz, csak online formában – bebocsátást nyert Európa legjelentősebb hangversenytermeibe. Négy felejthetetlen koncert alkalmával érezhettük magunkat külföldön: John Eliot Gardiner és az English Baroque Soloists & Monteverdi Choir társaságában bekukkanthattunk a nagy múltú oxfordi Sheldonian Theatre-be, Riccardo Chailly és a Filarmonica della Scala koncertjét egyenesen Milánóból hallgathattuk, Vaszilij Petrenko és a Royal Philharmonic Orchestra a Royal Albert Hallból szólt, míg a Bázeli Kamarazenekar a Don Bosco Baselből üdvözölte a fesztivál nézőit. De itthon is szép számmal akadtak illusztris koncerthelyszínek a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremtől a BMC koncerttermén át a Zeneakadémia nagyterméig: 11 különböző helyen zajlottak a programok, a Budapest Ritmo egyedi hangulatú koncertfilmjeivel pedig még olyan helyszínekre is ellátogathattunk, mint a sejtelmes, éjjeli Füvészkert, az Epreskert szobrászműhelye, a bezárt Gellért Szálló vagy a Twentysix dzsungele.

Backstage-életérzés és sorozatos örömök

Ha már a közönség által nehezebben hozzáférhető helyszíneknél tartunk, a Bartók Tavasz száguldó riportere, a Junior Prima díjas Nagy Dániel Viktor és stábja a fesztivál alatt többször is élőben, Facebook-LIVE-okban kalauzolta el a nézőket a kulisszák mögé és a készülő produkciók próbatermi vagy színpadi próbáira, hogy az alkotókkal beszélgessen az éppen megszületőben lévő előadásokról. Így kapta mikrofonvégre Charlie-t, Kelemen Barnabást, Zsuráfszky Zoltánt és a Bagossy Brothers Company tagjait is – az összesen több mint másfél órányi exkluzív, élő bejelentkezés természetesen visszanézhető a Facebookon.  

De nemcsak Nagy Dániel Viktor és csapata, hanem a fesztivál több másik munkatársa is ellátogatott a táncelőadások próbáira, hogy kifaggassák a művészeket és a koreográfiák színpadra álmodóit, és lenyűgöző werkfilmekben mutathassák meg, hogyan készültek a győri, a szegedi és a pécsi balett-társulatok nagyszabású, látványos produkciói. Ők összesen hat részben meséltek a próbafolyamatokról az „Így készült…” sorozat keretében, érintve az alkotások inspirációit is, egyszóval mindent, ami a színpadon nem látható, de mindig is tudni szerettétek volna, hogyan működik. És ha mindez nem lenne elég, a fentiek mellett az „Emlékezetes pillanatok” tizenhat részes szériájában a fesztiválprogramok legjavának összefoglalóit is visszanézhetitek a Bartók Tavasz Youtube-csatornáján.

Műfajok kavalkádja és premierek sokasága

Már a Bartók Tavasz helyszíneinek felsorolásából is sejthető, hogy a kínálatban sokféle esemény szerepelt, összesen nyolc műfaj különböző előadásainak lehettek tanúi nézők a világ minden pontjáról. A néptánctól az irodalomig, a kamarakoncertektől a nagyzenekari hangversenyekig, a kortárs balettelőadásoktól a könnyű- és világzene nagyágyúinak és fiatal sztárjainak bulijaiig és a Budapest Ritmo különleges koncertfilmjeiig mindenki találhatott kedvére való programot. Ráadásul a Bartók Tavasz produkcióinak legnagyobb részével először találkozhatott a hazai és nemzetközi nézősereg a képernyők előtt. Két világpremier és egy magyarországi bemutató mellett négy koncertfilm is debütált a fesztiválon, a külföldi koncerttermekből közvetített hangversenyeket pedig a nemzetközi szcéna legnevesebb zenekarai kifejezetten a fesztivál nézőinek állították össze és ajánlották!

 A technika bűvöletében

Elengedhetetlen, hogy szót ejtsünk azokról is, akiknek a közvetítések világszínvonalú látványvilágát köszönhetjük, hiszen a streameken dolgozó háttércsapat elképesztő munkája eredményeképp a nézők egyik este a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremből vagy a Fesztivál Színházból streamelt koncertet élvezhették, míg máskor a BMC vagy a Zeneakadémia termeibe pillanthattak be. A felvételek során kilenc rendező, ugyanennyi rendezőasszisztens, két szerkesztő, öt gyártásvezető, harmincöt operatőr, nyolc vágó, két adásösszeállító kolléga és egy animátor dolgozott a kreatív vezető irányítása mellett. Az operatőrök összesen százhúsz alkalommal álltak kamera mögé, a streamek összeállítása összesen több mint ezerórányi (!) munkát igényelt. A kivételes, olykor hipnotikus, máskor rendkívül dinamikus összhatás többek között annak is volt köszönhető, hogy felvételenként átlagosan tíz, összesen pedig százhatvannyolc kamera nézőpontjából követhettük az eseményeket, speciális kameramozgató berendezéseket pedig minden egyes esetben használtak a kollégák.

 

Ti, akiknek nem lehetünk eléggé hálásak

Végül, de korántsem utolsósorban muszáj szót ejtenünk a fesztivál lelkes közönségéről is, akik megszámolhatatlanul sok országból tartottak velünk: szűkebb hazánkon kívül jelentősebb nézősereget fogadott a Bartók Tavasz Németországból, Franciaországból, Japánból, az Egyesült Királyságból, Spanyolországból, Olaszországból, Oroszországból és az Egyesült Államokból is. A közösségi oldalaknak köszönhetően a nézők találkozhattak is egymással a virtuális térben, ahol a közvetítések alatt megosztották egymással az élményeiket, üdvözölhették a fellépőket. Az is kiderült, hogy a fesztivál saját kétnyelvű kiadványát, a Bartók Tavasz Magazint is rengetegen lapozgatták, a hivatalos blogon olvasható kulisszatitkokra és érdekességekre is rengetegen voltak kíváncsiak, csak a beharangozó, Bartók és a tavasz – mindent egy új fesztiválról című bejegyzést több mint negyvenhatezren olvasták! A számoknál csak a fesztivál munkatársainak öröme nagyobb, és a sok-sok visszajelzés alapján úgy sejtjük, hogy szinte még véget sem ért az első, máris sokan várják a következő Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Heteket, amely 2022. április 1. és 18. között várja majd a nézőket – akkor már személyesen!

bartoktavasz2021_magazin_c_kallai-toth_anett.jpgA Bartók Tavasz Magazin / Fotó © Kállai-Tóth Anett

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bartoktavasz.blog.hu/api/trackback/id/tr1116581594

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Mutass kevesebbet

BARTÓK TAVASZ NEMZETKÖZI MŰVÉSZETI HETEK

A Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek tucatnyi helyszínén 2024-ben is díjnyertes produkciók, világhírű előadók, magyarországi és ősbemutatók, nem mindennapi együttműködések, valamint a kortárs komolyzenétől a világzenén, a jazzen, a táncművészeten és a képzőművészeten át a könnyűzenéig saját műfajukban kiemelkedő alkotók várják a látogatókat.

 

Ajánló

süti beállítások módosítása